tecmon

تکنولوژی مهارتها و روشهای کاربردی زندگی و پرورش حس خلاقیت و نو آوری در کودکان

تکنولوژی مهارتها و روشهای کاربردی زندگی و پرورش حس خلاقیت و نو آوری در کودکان

بایگانی
آخرین مطالب

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

فعالیت های آموزشی مونته سوری به پنج گروه تقسیم میشود:

مهارتهای زندگی- مهارتهای حسی- مهارتهای زبان آموزی- مهارتهای ریاضی- مهارتهای فرهنگ و علوم

مهارتهای زندگی:

آموزشهای مهارتهای زندگی مونته سوری علاوه بر آنکه مطالبی تازه به کودک می آموزند او را وارد اجتماع میکند یعنی به طریقی او درگیر فعالیت هایی میشود که

بایستی آنها را انجام دهد و بتواند خود را به استقلالی برساند که کارهای روزمره خود را به تنهایی انجام دهد و این استقلال حس اعتماد به نفس را در او تقویت میکند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۶ ، ۱۷:۵۵
آناهیتا میرزایی

رشد و تکامل طبیعی و سالم کودک و نوجوان فقط در محیط آزاد و آرام انجام می گیرد و بایستی به کودک به منزله ی یک انسان نگریست نه یک شیء/ دیگر تربیت فکری محض کافی نیست بلکه محصلان باید افرادی اندیشمند، کارآمد، مسئولیت پذیر، خوش ذوق و با احساس بار آیند و محتوای برنامه های درسی حتما باید با نیازهای روز محصلان هماهنگی داشته باشد/ هر گاه کودک را از فعالیت های آزاد محروم کنیم طبعا از حقایق و وقایع بدیهی جهان که مبنا و تکیه گاه آموزش و پرورش است بی خبر خواهد ماند 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۶ ، ۱۷:۳۵
آناهیتا میرزایی
حدود نیم قرن پیش مربیان بزرگ تعلیم و تربیت مانند فروبل، پستالوزی، دکردلی و مونته سوری که از پیشروان مکتب فعال در آموزش و پرورش محسوب می گردند  شیوه کار مهد کودکان را مورد سوال قرار دادند زیرا آنان برای کودکستان ها رسالتی بسیار مهمتر از سرگرمکردن کودکان قائل بودند. این مربیان با تأکید بر اهمیت دوران کودکی در شکل گیری
 شخصیت، با ارائه روشهای تربیتی مبتنی بر روانشناسی  کودک، بزرگسالان را متوجه مسئولیت مهمی نمودند.
یکی از این صاحب نظران که عقاید او بسیار مرهون ژان ژاک روسو بود،
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۶ ، ۱۷:۲۴
آناهیتا میرزایی

روش آموزشی ماریا مونته سوری و مفاهیم نظریه وی

ماریا مونته سوری اولین زنی بود که در ایتالیا به دانشکده پزشکی راه یافت .

وی روشی را در تربیت کودک ابداع کرد که بیش از یک قرن است در بیشتر نقاط دنیا از آن استفاده می شود . در این روش کودک به کمک وسایل و ابزاری که در اختیارش گذاشته می شود ، مجموعه ای از مشکلات را که بر اساس سطح 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۱:۵۷
آناهیتا میرزایی

ارتباط با دنیای بیرون از محیط مهد کودک و مراکزآموزشی و پیش دبستانی معمولاً به خاطر آسیب پذیری کودکان، سن کم، ، خطر تصادفهای رانندگی و پرهیز از نگرانی والدین بسیارمحدود است و معمولا به گردشی در پارک مجاور مرکز آموزشی ختم می گردد.این نوع برخورد و کار با کودکان حدودنیم قرن پیش توسط اساتید بزرگ تعلیم و تربیت مانند فروبل، پستالوزی، دکردلی و مونته سوری که از پیشروان مکتب فعال در آموزش و پرورش محسوب می گردند مورد انتقاد قرار گرفت. این مربیان با تأکید بر اهمیت دوران کودکی در شکل گیری شخصیت، روشهای تربیتی مبتنی بر روانشناسی کودک ارائه نمودند و روشهایی آنها الهام بخش معلمان و مسئولین آموزش و پرورش کودکان در سراسر دنیا بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۱:۵۱
آناهیتا میرزایی

یکی از دسته بندی ها در آموزش به سبک مونته سوری فعالیت‌های زندگی عملی است.با کمک فعالیت‌های روزمره زندگی که هر روز در خانه انجام می‌دهیم، کودک شما یاد می‌گیرد چطور از خود، دیگران و محیط مراقبت کند.

در مطلب امروز فعالیت‌هایی که اشاره شده باعث توسعه هماهنگی اعضای ریز و آموزش کنترل و انجام امورات بصورت مستقلانه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۱:۴۳
آناهیتا میرزایی

حدود نیم قرن پیش مربیان بزرگ تعلیم و تربیت مانند فروبل، پستالوزی، دکردلی و مونته سوری که از پیشروان مکتب فعال در آموزش و پرورش محسوب می گردند  شیوه کار مهد کودکان را مورد سوال قرار دادند زیرا آنان برای کودکستان ها رسالتی بسیار مهمتر از سرگرمکردن کودکان قائل بودند.

این مربیان با تأکید بر اهمیت دوران کودکی در شکل گیری شخصیت،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۶ ، ۲۳:۰۵
آناهیتا میرزایی

خود انضباطی یا آموزش انضباط درونی فرد 

موضوع خود انضباطی، از موضوع‌های پایه‌ای آموزش زندگی عملی در روش مونته سوری است. این آموزش به کودک فرصت یادگیری بهتر و استفاده‌ی بهتر از فرصت‌ها برای هر گونه آموخته‌ای را می‌دهد. مهم‌ترین بخش آموزش، در خود انضباطی کودکان، تحریک حس درونی آن‌ها برای اندیشیدن درباره‌ی نوع عمل کردشان است. برای کودکان باید مشخص شود دلیل انضباط چیست و چرا آنان باید هر کاری را با برنامه و آرامش خاص انجام دهند. کودکان باید متوجه شوند  بی‌نظمی، جنجال و نداشتن برنامه ریزی چه ضررهایی به آن ها می رساند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۶ ، ۱۲:۳۳
آناهیتا میرزایی

روش مونته‌سوری یک روش آموزشی تربیتی مبتنی بر ایده و عمل است که توسط ماریا مونته سوری(۱۸۷۰–۱۹۵۲) ابداع شده است 

ماریا مونته سوری با مشاهده رفتار کودکان پی برد که کودک بیش از این که به نتیجه کار توجه یا علاقه داشته باشد به رضایت از کار و شیوه انجام آن کار توجه دارد. ویژگی دیگر کودک علاقه به انجام کارهای تکراری است تا کار برایش کاملاً درونی شود. وی بخاطر ابداع این روش جایزه یونسکو را از ان خود کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۶ ، ۱۲:۳۳
آناهیتا میرزایی